zondag 14 augustus 2011

Weer wat geleerd..

Gistermiddag huurde ik op Lelystad station een OV-fiets. Dat klinkt simpel.. en als je het een paar keer gedaan hebt is het dat vast ook ;-)
Nu was het één grote ontdekkingsreis:
Voor de stalling hing een bord/paneel met het OV-fiets logo. Daar moest ik mijn OV-fietspas voorhouden en vervolgens op een paar knoppen drukken. Toen ging een luikje open waarachter allemaal fietssleutels hingen. Eén van die sleutels lichtte op - die moest ik dus nemen.

het paneel
Maar hoe nu de stalling uit? Na vragen aan personeel van de nabijgelegen rijwielshop bleek dat ik de sleutelhanger van de fietssleutel voor een paneel bij de entree moest houden. en ja, het draaihek gaf nu mee als ik er tegenaan duwde.
Met de gevonden fiets de stalling weer uit was de volgende uitdaging. De sleutelhanger voor het paneel houden terwijl de sleutel in het slot van de fiest zat... Bovendien vertelde een mevrouw aan de andere kant van het hek mij dat ik de fiets in de fietsgoot moest zetten... (reden??) Enfin; fiets op slot, sleutelhanger langs paneel, hek open en fiets (nog op slot) door hek getilt. Toen van slot af en fietsen! 

's Avonds bij het inleveren van de fiets ontdekte ik ineens (doordat ik de fiets weer op slot wilde zetten om de sleutelhanger langs het paneel te kunnen halen) dat die sleutelhanger een soort jojo-systeem bevatte. Ik kon gewoon het chip-deeltje van de sleutelhanger beet pakken en er aan trekken. Dan kwam er een lang koord uit de sleutelhanger en kon ik dus gewoon de chip langs het paneel halen om het hek te openen....

Nadat ik de fiets heb gestald en weer ontsnapt ben uit de stalling moet ik de sleutel terughangen in het kastje; chip langs het paneel maar dan vraagt het ding om een pincode. Oeps, waar heb ik die ook alweer en waarom vraagt hij daar NU pas om? Ik probeer er een paar - geen resultaat. Als het schermpje weer blanco is haal ik mijn OV-fietspas er langs en... ja!! nu gaat het luikje open en kan ik de sleutel terughangen. Het schermpje vertelt mij dat alles oké is. Met opluchting loop ik terug naar het station.

Fietsen in een stad waar je de weg niet kent is een uitdaging, maar een OV-fiets huren via de automaat is er ook één. Gelukkig ben ik vandaag voor beide geslaagd!

Geen opmerkingen: