vrijdag 30 augustus 2013

wegschietend steentje... of niet?

Na het werk fiets ik terug naar huis. Als ik nog maar een paar kilometer te gaan heb hoor én voel ik 'plang' alsof er een steentje wegschiet van onder mijn achterband.

Even later lijkt het alsof er iets aanloopt.. alleen wat? waar?
Thuis merk ik dat mijn remmen aanlopen op mijn achtervelg. Ik maak de remmen los en draai aan het wiel. Diagnose; klein slag in het achterwiel. Oorzaak?? dat wegschietende steentje??
Conclusie: gevalletje fietsenmaker.

Als ik daar met de fiets binnen kom constateert die met één blik op het achterwiel dat er twee spaken zijn afgebroken bij de as. :-/
Ik voel me een beetje dom - dat had ik helemaal niet gezien! Niets wegschietend steentje dus!
Niet dat ik gebroken spaken overigens zelf zou kunnen vervangen, maar dat is een ander verhaal ;-)
(voor de liefhebber die het zelf wil doen: http://www.m-gineering.nl/spaak.htm)
En dus mag mijn fiets overnachten voor het vervangen van twee spaken en het opnieuw richten van het wiel.

Wat ben ik blij me dit niet gebeurd is tijdens mijn fietstocht dwars door de Pennines in Noord Engeland een paar weken terug!

Geen opmerkingen: