donderdag 8 augustus 2013

Ben je met de auto...?!?

Als in een gesprek aan de orde komt dat ik met de fiets ben gekomen (naar werk, yoga, verjaardag of anderszins) valt nogal eens de opmerking 'helemaal met de fiets? Dapper hoor!'  of woorden van gelijke strekking.

Het vervelende is; ik vind daar niets dapper, stoer of goed aan. Ik vind het gewoon. Nu heb ik in de loop der jaren wel begrepen dat de buitenwereld daar iets anders tegen aan kijkt. En dat vind ik dan weer vreemd, jammer eigenlijk. Ik vind dat de ander het gewoon zou moeten vinden om je (binnen een redelijke afstand) van A naar B per fiets te verplaatsen.

Ik vind het dus ONgewoon als men dat met de auto doet. (En ja, ik begrijp heel goed dat er redenen kunnen zijn om wel de auto te pakken..)
In zo'n gesprekje als hierboven zou ik éigenlijk willen zeggen: je bent met de auto?!? Wat vreemd! Het is slechts 5 km, het is mooi weer, je hoeft bijna niets mee te nemen, je bent gezond van lijf en leden, etc. waarom fiets je niet?

Maar ja; mijn goede fatsoen weerhoudt me daarvan :-)
En dus 'verdedig' ik me maar weer en som ik alle argumenten om de fiets te pakken op; goed voor de conditie, de portemonnee, het milieu, de andere autogebruikers (want minder files), als anti-stress, etc.

Geen opmerkingen: