donderdag 17 januari 2019

Automatische fietsverlichting

De techniek staat niet stil.
Nadat mijn, toen, nieuwe fiets zes jaar terug voorzien was van een koplamp die automatisch in- en uitschakelt heb ik nu ook een achterlicht dat zelf bepaalt wanneer het donker genoeg is om aan te gaan.

Waar mijn vorige fiets op de koplamp nog een knop had zitten om hem - buiten de automatische lichtmeting om - nog in te schakelen ontbreekt dit op mijn huidige koplamp. Zeker met mist, veel regen of andere redenen van slecht zicht mis ik deze optie zeer!  Soms is het gewoon veiliger om licht te voeren op de fiets (zeker als al die automobilisten hun verlichting aan hebben...).
Dit is dus zeker een aandachtspunt bij aankoop van de volgende fiets / koplamp.

Toen een jaar terug mijn achterlicht het begaf moest er natuurlijk snel een nieuwe komen. En laat die nieuwe nou ook reageren op de hoeveelheid daglicht, in combinatie met beweging. Klinkt super. Het is donker, ik fiets dus gaat automatisch het achterlicht aan (in standje 'alert', dat wel).
Maar... als dat ding vindt dat het nog niet donker genoeg is, gaat hij niet aan!  En als ik hem dan op standje handmatig zet (gelukkig ook nog aanwezig) luistert hij ook niet altijd.

Kortom mijn achterlicht maakt me bere-onzeker. Regelmatig kijk ik om, om te controleren of mijn achterlicht het nog doet. In deze donkere dagen, met (helaas soms donkere) winterkleding is het super belangrijk om in beeld te zijn op onze smalle polderwegen!

Lieve fietsverlichtingfabrikanten. Zorg alsjeblieft dat ik zélf kan bepalen wanneer ik het veiliger vindt om mét verlichting te fietsen, ook al constateert de lichtmeter dat het nog niet donker genoeg is...

Geen opmerkingen: