donderdag 6 juli 2017

Van het rivierenland naar bos en duin

Het is nog even zoeken naar mijn kampeerritme. Toch om half tien klaar voor vertrek.
Ik rijd verder zuidoost waards. Prachtige plaatsjes als Arkel (mooie straatjes aan de Linge), Woudrichem, een vestiging stadje met geschiedenis.

Twee pontjes vandaag, de eerste over de Linge tussen Arkel en Spijk.
Hoewel ik net een uur onderweg ben drink ik koffie op het terras van de pont. Het pontje zelf kan net een paar fietsen bevatten en gaat elektrisch via een kabel. Het stijle talut omhoog laat me alvast even oefenen in klimmen.

Ik geniet van het hele stuk dijk van de Afgedamde Maas (nu snap ik waarin dit deel van Nederland rivierenland heet). Zoveel zijarmen van de grote rivieren.
Langs de dijk o.a. in Veen huizen met rieten daken die bijna tegen de weg aan liggen.

In Heusden allemaal kasseien, dat dwingt tot heel rustig fietsen. Gelukkig tref ik de Herbtseweg, hierdoor heb ik meteen de juiste route het stadje uit gevonden (naar Herbst dus).

Vlak voor Elswout volg ik een fietspad tussen de landbouwgewassen door. En i.v.m. hoge nood een mooi plekje om 'wild' te plassen :-)


Na Drunen is het ineens duin en bos. Totaal ander landschap. En het ruikt heerlijk.
Dan besluit ik dat ik de natuurkamping bij Oisterwijk, Morgenrood, wil vanavond. Die vinden is een uitdaging. Omdat mijn kaarten niet voldoende uitsluitsel geven komt Scout er weer aan te pas. De zigzag route vertrouw ik niet dus dan die van de Fietsersbond. Dat gaat beter. Totdat die me op een zandpad stuurt waarvan ik twijfel of het fietspad is! Ik ga toch door en beland uiteindelijk weer op verharde weg en vind de camping. Achteraf blijkt de fietsroute gewoon langs de camping (en het NIVON-huis) te lopen ;-)

Net als ik de tent ga opzetten op één van de tentveldjes begint het te spetteren. Tussen de buitjes door gedouched en gekookt. Een mooie regenboog maakt het af. Nu met een kopje thee aan de picknick tafel met de donder in mijn nek. Het wordt geen droge nacht....
.
75 km vandaag. De overgang benen - billen is wat gevoelig.

1 opmerking:

Unknown zei

Hopelijk alles droog gebleven en droog weer op pas.