dinsdag 12 juli 2016

Naar een lunch in Leiden

Omdat vandaag nog een laatste zomerse dag zou zijn, heb ik afgesproken met mijn nichtje voor de lunch in Leiden.
Het weerbericht gaf aan dat het droog zou zijn, maar ... wel met windkracht 7 aan de kust.
Tsja, de lunch was min of meer in plaats van een fietstoch dus wat doe ik; op de fiets naar Leiden.
De stevige tegenwind was, ondanks de frontale aanval langs de Hoofdweg en de A44, te behappen.

Na een gezellige en lekkere maaltijd in het Theehuis in de Leidse Hout stap ik weer op. Wind in de rug; jippie!
Bij Sassenheim moet ik onder het treinspoor door. Wat een vrolijke onderdoorgang! Voor je plezier rijd je nog een keer extra heen en weer...


Nog steeds met de wind in de rug langs de A44 terug naar Abbenes. Kenmerkend voor de Haarlemmermeerpolder zijn de vele populieren; snel groeiende bomen, maar daarmee ook 'waaibomenhout'.  Oftewel met dit weer vliegen de takken je om de oren.

Het eerste stuk volg ik de Hoofdweg westzijde. Hier staan oudere bomen, de kans op takkenbreuk is dan groter. En ja hoor, even verder staan auto's stil en is de brandweer bezig om reeds half afgebroken takken af te zagen en daarmee de doorgang voor het verkeer weer veilig te stellen.
Na een paar minuten is de klus geklaard en mag ik als fietser alvast doorrijden.
Bij de eerstvolgende brug ga ik naar de oostzijde, hier staan geen bomen en op het volgende stuk jonge bomen. Dat voelt toch wat veiliger op de fiets, zonder een dak dat de eerste val van de takken breekt boven het hoofd..

Geen opmerkingen: